Sytuacja kryzysowa jest zwykle następstwem katastrof naturalnych lub awarii technicznych. Optymalne wykorzystanie sił i środków w sytuacjach kryzysowych to gwarancja nieprzerwanego dostarczania produktów i usług bez względu na zaistniałe okoliczności. Z tego względu zarządzanie kryzysowe (ang. DRP - Disaster Recovery Planning) odgrywa istotną rolę w budowaniu zaufania do przedsiębiorstwa. Utrata ciągłości działania naraża organizację niekiedy na gigantyczne straty finansowe oraz inne, związane z utratą reputacji czy rynków zbytu.
Utrata ciągłości świadczenia usług IT jest często jednoznaczna z przerwaniem ważnych procesów biznesowych każdej organizacji. Dla przykładu, produkcja zostaje wstrzymana na skutek awarii systemu dbającego o ciągłość dostaw materiałów do produkcji, straty sprzedażowe sięgają milinów złotych, gdy elektroniczna platforma sprzedaży produktów/usług nie jest dostępna dla klientów, a bez systemu ERP nie jest możliwe prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej i czasowe rozliczanie się z płatności publiczno-prawnych.
Opracowanie kompleksowego podejścia do radzenia sobie w sytuacji kryzysowej w IT jest jednym z najważniejszych punktów w budowie odpowiedzialnej biznesowo i społecznie organizacji. Plany DRP mają na celu ograniczenie negatywnych konsekwencji awarii systemów i infrastruktury IT, takich jak obniżenie produktywności pracowników, utrata lojalności klientów, reputacji marki, konkurencyjności i zmniejszenie zysków.
Przykłady korzyści z opracowania planów odtworzenia IT:
- Przygotowanie organizacji IT na sytuacje kryzysowe.
- Zapewnienie możliwie minimalnych strat po stronie biznesowej w związku z utratą ciągłości działania IT.
- Wzrost zaufania partnerów biznesowych i klientów do organizacji.
- Zidentyfikowanie miejsc powstawania zagrożeń w celu lepszego przygotowania działu IT na niekorzystne zdarzenia oraz uniknięcia ryzyka.
- Spełnienie wymagań ubezpieczycieli oraz banków w obszarze zarządzania ryzykiem operacyjnym, co się może objawiać np. obniżeniem stawki składki ubezpieczeniowej lub oprocentowania kredytu.
- Zmniejszenie negatywnego wpływu awarii informatycznej na jakość obsługi klientów.
W ramach opracowania planów odtworzenia działania IT eksperci DOBIS przygotują m.in.:
- Kompleksową politykę odtworzenia środowiska IT.
- Wysokopoziomowy model architektury środowiska IT (AS-IS).
- Katalog usług IT wraz z wskaźnikami ich odtworzenia.
- Raport opisujący luki w dokumentacji architektury IT względem zapewnienia ciągłości działania.
- Raport przedstawiający ranking usług informatycznych pod kątem ich roli w wspieraniu krytycznych procesów biznesowych.
- Analizę ryzyka z wykazem największych niebezpieczeństw i rekomendacjami odnośnie ich uniknięcia lub złagodzenia.
- Strategię odtwarzania usług IT (model TO-BE).
- Dokument opisując schemat organizacyjny dla komunikacji podczas sytuacji kryzysowej.
- Scenariusze dla poszczególnych obszarów zakwalifikowanych do planowania kryzysowego.
- Szablony dokumentów do testów DRP.
- Model doskonalenia procesu DRP.
Proces wdrażania DRP
Poniżej przedstawiamy etapy prac oraz zadania, które zostaną zrealizowane w ramach wdrożenia procedur DRP. Czas na ich wykonanie zależy od wielkości organizacji klienta, charakteru jej działalności, ilości oddziałów oraz dojrzałości organizacyjnej i waha się od 2 do 6 miesięcy.
Przegląd środowiska IT:
- Analiza oczekiwań interesariuszy oraz zebranie materiałów do analizy (opisy procesów, dokumentacja ISO, procedury i instrukcje).
- Przegląd infrastruktury IT oraz katalogu usług informatycznych.
- Ustalenie wskaźników odtworzeniowych dla usług IT.
- Stworzenie Polityki DRP.
Analiza wpływu i organizacja procesu odtwarzania:
- Szacowanie ryzyka utraty ciągłości działania IT.
- Analiza wpływu utraty ciągłości działania usług IT na procesy biznesowe.
- Analiza schematów komunikacyjnych pod kątem zarządzania informacją podczas kryzysu.Opracowanie podejścia do spełnienia wymogów biznesowych odnośnie ciągłości wsparcia przez IT.
Opracowanie modelu odtworzenia:
- Przeprowadzenie warsztatów mających na celu wskazanie tzw. „okna kompromisu” pomiędzy dostępnymi środkami na DR, a dopuszczalnymi kosztami przestoju.
- Zaproponowanie strategii DRP oraz systemu monitorowania.
- Budowa scenariuszy działania w przypadku katastrofy z uwzględnieniem scenariuszy wymogów formalnych, bezpieczeństwa oraz logistyki.
- Budowa scenariuszy powrotu do działalności normalnej.
- Udokumentowanie zasad i dokumentacji wymaganej przy testowaniu planu Disaster Recovery, w tym scenariuszy katastrofy, raportów z testów oraz zasad komunikacji.
- Ustalenie procesu udoskonalania planu DRP.
PW